TWC | Referentie van KMWE over de samenwerking met TWC Automatiseringsdiensten.
Referentie van KMWE over de samenwerking met TWC Automatiseringsdiensten op het gebied van ICT as a Service.
Referentie, KMWE, samenwerking, TWC, Automatiseringsdiensten, IAAS, ICT, service.
578
page-template-default,page,page-id-578,ajax_fade,page_not_loaded,,paspartu_enabled,qode_grid_1300,qode-theme-ver-11.0,qode-theme-bridge,wpb-js-composer js-comp-ver-5.1,vc_responsive
 

Referentie KMWE

KMWE besteedt doorlopend systeembeheer uit aan TWC.

Uitbesteding zorgt voor kennis- en tijdwinst, een continuïteit en kostenbesparing.

Hightechleverancier KMWE vond in TWC een betrouwbare partner om een belangrijk stuk van de interne automatisering te verzorgen. Het uitbesteden van de automatisering levert KMWE grote voordelen op. Niet alleen meer tijd en continuïteit, maar ook een schat aan waardevolle kennis en ervaring.

IT als ondergeschoven kindje

KMWE is in vijftig jaar van een eenvoudige werkplaats uitgegroeid tot een innovatief platform voor precision systems en precision components met een omzet van 95 miljoen euro. Het bedrijf in Eindhoven telt 440 medewerkers en loopt voorop als het gaat om engineering, prototypen en productie. KMWE werkt voor klanten vooral op het gebied van lucht- en ruimtevaart, medische apparatuur, optische, halfgeleiders, dataopslag en office automation. Toen Anton Bernards twintig jaar geleden bij KMWE aantrad als Hoofd Automatisering was de situatie op IT-gebied niet zoals je die bij een miljoenenbedrijf zou verwachten. “IT was toen eigenlijk een ondergeschoven kindje. Een medewerker die er wel verstand van had ‘deed de IT’. Dat was van oudsher zo gegroeid. Met als gevolg dat er eigenlijk maar één iemand was die alle kennis bij zich droeg. Je moet er niet aan denken wat er allemaal mis was gegaan als er iets was gebeurd met deze persoon. Ook de aanschaf van de apparatuur was niet professioneel geregeld. Het werd geleverd op het moment dat het nodig was. Zonder vooropgezet plan. Daar moest verandering in komen. De IT was niet goed beheersbaar. De noodzaak voor standaardisatie werd steeds evidenter.”

Uniform en beheersbaar

Vlak na zijn aantreden vroeg Bernards ondersteuning aan TWC automatiseringsdiensten. Na een inventarisatie van de bestaande apparatuur en de behoeften, werd een eigen mailserver ingericht en werd de dataserver vervangen. De eerste stappen op weg naar een uniforme en beheersbare IT-omgeving werden gezet. Sinds die tijd verzorgt TWC doorlopend het systeembeheer van KMWE. “Dit betekent in de praktijk dat er elke dag iemand van TWC aanwezig is voor bijvoorbeeld de dagelijkse checks, het oplossen van storingen en het afhandelen van meldingen,” vertelt Bernards. “Op deze manier kunnen wij ons richten op onze kernactiviteiten.” Volgens Frank Lodewijks, directeur van TWC, is het geen uitzondering dat niet IT-medewerkers teveel bezig zijn met IT-gerelateerde zaken. “Wij komen dat geregeld tegen. Het gevolg is dat de kwaliteit van de IT onder de maat is en dat er te weinig aandacht is voor de eigenlijke kernactiviteiten van de medewerker.”

Een schat aan kennis en ervaring

Het uitbesteden van systeembeheer heeft voor KMWE veel voordelen. Bernards: “Natuurlijk hadden we ook een eigen IT-beheerder in dienst kunnen nemen. Maar dan kan ik niet profiteren van de enorme schat aan kennis en ervaring van de mensen van TWC. Bovendien moet je dan maar afwachten wie je in huis haalt.” Lodewijks voegt hieraan toe: “KMWE maakt gebruik van de kennis en ervaring die we opdoen bij andere bedrijven. Veel van onze klanten huren bij ons additionele kennis in wanneer de eigen systeembeheerder in kennis of tijd tekortschiet. Wij zorgen er, onder andere door middel van training, voor dat de medewerkers van TWC goed op de hoogte zijn van de laatste IT-ontwikkelingen en -technieken”. “Dat is voor ons onbegonnen werk om bij te houden,” zegt Bernards stellig.

Continuïteit gewaarborgd

Bernards noemt continuïteit als een van de grote voordelen van het uitbesteden van de IT. “De situatie waarin één persoon alle kennis in huis heeft maakt je veel te kwetsbaar als bedrijf. Inmiddels kennen we de TWC-medewerkers die hier over de vloer komen erg goed. Het is vertrouwd.” Lodewijks: “Wij vinden het niet alleen belangrijk dat onze mensen de techniek beheersen, maar ook dat ze op het sociale vlak goed vaardig zijn.” Ook vanuit kostenoogpunt is uitbesteding gunstig. Bernards: “We hebben vaste afspraken over de te besteden tijd en het tarief. Bovendien rekent TWC ons als vaste klant een gunstig tarief voor de software en hardware.”

Betrouwbare partners

De samenwerking met TWC bevalt uitstekend. “Als ik een probleem constateer, dan roep ik TWC erbij. Er wordt altijd in samenspraak naar een passende oplossing gezocht,” vertelt Bernards. “TWC is heel dynamisch, ze kunnen snel schakelen. KMWE heeft een bepaalde visie op IT en op de toekomst. TWC heeft bewezen dat ze zich daar in kan verplaatsen. TWC is al jaren onze IT-partner omdat wij elkaar gewoon snappen.” Lodewijks: “Het gaat uiteindelijk maar om één ding en dat is dat de automatisering goed draait. Dát is onze belangrijkste service. Om dat te bereiken werken we alleen met de beste mensen én met de beste apparatuur.” Vanaf dag één is alle apparatuur die TWC levert van HP. Zo staan bij KMWE HP Workstations, de hele lijn HP-servers, pc’s en laptops. KMWE is voor TWC de grootste afnemer van HP-producten en -oplossingen. Lodewijks: “Wij vertrouwen op HP als A-merk leverancier. Zoals de klant op ons moet kunnen vertrouwen, moeten wij dat op onze leverancier. Uit ervaring weet ik dat de oplossingen van HP gewoon werken en doen wat ze moeten doen. En als er al storingen zijn, dan worden die snel opgelost.” TWC maakt gebruik van allerlei technieken, zoals Windows 2012 server, MS Exchange, Citrix, HP Aruba / ProCurve en professionele CAD-workstations.

IT, een noodzakelijk kwaad?

Dat IT een belangrijke plaats inneemt binnen KMWE blijkt wel uit het feit dat iedereen zich nog als de dag van gisteren herinnert dat het hele bedrijf plat lag toen twee jaar geleden de stroom uitviel. “Gelukkig hebben we nauwelijks met storingen te maken. Maar het is wel jammer dat pas op zo’n moment de waarde van IT duidelijk wordt,” zegt Bernards. “IT wordt nog te vaak als noodzakelijk kwaad gezien. Terwijl een IT-omgeving die op de juiste manier is ingericht en wordt beheerd toegevoegde waarde kan bieden aan de kwaliteit en het resultaat van de organisatie. Ook in onze branche neemt het belang van IT alleen maar toe. Er zijn steeds meer machines en steeds minder mensen op de werkvloer te vinden. De samenwerking met TWC zetten we dan ook graag voort!”

go back